“Düne dönmenin faydası yok, çünkü o zamanlar farklı bir insandım.” Alıce

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
yukarı

Maskelerin Ötesinde Bir “Biz”; Bergman ve Ullmann

İsmini auteur kavramı ile eş anlamlı kılmış bir sanatçının doğum günü bugün. İsveçli oyun yazarı ve film yönetmeni Ernst Ingmar Bergman 1918’de bugün dünyaya geldi, “büyük, gizli ölüm korkusundan kurtulmak için” sanata başvurdu ve ardında ölümsüz eserler ve Liv Ullman ile efsanevi bir işbirliği hikayesi bırakarak 2007 senesinde aramızdan ayrıldı. ⁣

Bergman’ı Ullman’dan ayrı düşünmek pek mümkün değil. Persona’nın sessiz ama sarsıcı Elisabet’i, kendini adeta karakterin varlığına adadığı Hour of Wolf’un Alma’sı, benliğin, güzelliğin, Bergman’ın en nefis personası, sinemanın en iyi deneyimlerinden, bir ilham perisi ve bağımsız bir yaratıcı Liv Ullman. Onlar biri annesini, biri babasını arayan iki yetişkin insandı tanıştıklarında, lakin Bergman kırk yedisinde, Liv ise yirmi yedisinde iken Persona filminde bulabildiler birbirlerini. ⁣

Psikolojik bir rahatsızlığı olmaksızın insanlarla konuşmayı reddeden bir aktris ile ona bakan bir hemşire arasında gelişen psişik bir ilişkiyi merkezine alır Persona. Kısıtlanmış davranış kalıplarının dışına çıkmaya çalışan kadının kimliğinin parçalanışını ve bununla gelen dönüşümü gözler önüne serer. Liv Ullmann’ın duygulardan arınmış yüzüyle izleyicisinde ve kendinden sonra çekilmiş birçok filmde iz bırakır. ⁣

Persona’nın yegane amacı filmin yapısını yıkıp baştan kurmak gibidir ve sizi onunla karşı karşıya bırakmak. Ingmar bu filmini imgelerden oluşan bir şiir olarak tanımlamıştır. Büyük soruların peşinden gider; Bizi ne tanımlar? Bizi biz yapan nedir? ⁣

Hayatı boyunca elliyi aşkın filme imza atar Bergman. Son filmi Saraband’a (2003) kadar Ullmann’la çalışır. İkilinin yaratıcı ortaklığı İskandinav sinemasını ve değerlerini uluslararası platforma taşır. Bergman ve Ullmann’ın yarattıkları “biz” üzerine kadın-erkek ilişkilerini işleyen makaleler yazılmış, incelenmişlerdir. Kendileri de kaleme almamış değillerdir; “Değişim” ve “Büyülü Fener” eselerini belki okumak istersiniz. Biz insanlar neden böyle “Biz” olmayı beceremiyoruz?

MSGSÜ Sinema TV’de eğitim aldı. Prodüksiyon ve post prodüksiyon alanlarında çalıştı. Bugün, editör, çevirmen ve yazar olarak çalışmalarını sürdürmektedir.

YORUM YAP